محصولات تبليغاتي (كه به عنوان هديه تبليغاتي نيز ناميده ميشوند)، موردي است كه بر روي آن، لوگو يا ديگر پيامهاي بازاريابي چاپ شده است. هدف از هديه دادن اين موارد اين است كه نام برند و اطلاعات شركت را در مقابل ديد مخاطب هدف خود نگه دارند.
آيتمهاي مفيد، معمولا به دليل احتمال بالاي نگهداري و كاربرد، براي تبليغات استفاده ميشوند و در نتيجه تعداد تاثيرات پيام بازاريابي برند را افزايش ميدهند. به دليل پتانسيل تاثير بالا، كه هزينه هر تاثير تبليغات را كاهش ميدهد، هداياي تبليغاتي ميتوانند يك ابزار بازاريابي مقرونبهصرفه باشند.
محصولات تبليغاتي هم قدرتي مانند هديه دارند. زماني كه افراد يك هديه دريافت ميكنند، آنها بيشتر تمايل دارند كه با خريد يا حمايت از هديه دهنده، تلافي كنند.
تاريخچه محصولات تبليغاتي
ممكن است به نظر برسد كه كالاهاي تبليغاتي كه با علامت لوگو پرينت شدهاند براي هميشه در سراسر جهان وجود داشتهاند، اما اين صنعت نسبتا جوان است.
برخي از موارد اوليه شامل دكمههاي يادبود براي رئيسجمهور آمريكا جورج واشينگتن، تقويمها و دفاتر يادداشت بود. اما اين صنعت تا اواخر قرن نوزدهم زماني كه يك چاپخانهدار در اوهايو يك فروشگاه كفش را قانع كرد تا كيسههاي پرينت شده را براي مدارس محلي ارسال كند، چندان مورد توجه قرار نگرفته بود.
در سال ۲۰۱۲، اين صنعت ۴ / ۴ ميليارد دلار گردش مالي داشت. اين آمار توسط موسسه پيشرو در صنعت تبليغات ارائه شده است، موسسه تبليغات و انجمن محصولات تبليغاتي (PPAI). اين صنعت به توزيع كنندگان، مشاوران و خرده فروشان كه محصولات تبليغاتي را مستقيما به شركتها و مشتريان ميفروشند و تامين كنندگان، شركتهايي كه كالا و خدمات تبليغاتي را به توزيع كنندگان ميفروشند، تقسيم ميشود. محصولات تبليغاتي از طريق توزيع مستقيم و از طريق وب سايتها در اينترنت به فروش ميرسند.
چگونه از آنها استفاده ميشود؟
آيتمهاي تبليغاتي به منظور گسترش نام برند مورد استفاده قرار ميگيرند. سازمانها آنها را بين مشتريان، شركاي فروش و ساير افرادي كه ميتوانند به حمايت از تلاشهاي بازاريابي آنها كمك كنند، توزيع ميكنند.
محلهاي توزيع مشترك و روشها
كنفرانسها و نشستها، رويدادهاي خاص مانند جمعآوري اعانه، رويدادهاي سرگرمي و ورزشي، فروشگاههاي خردهفروشي، رستورانها. اين موارد معمولا براي تشويق خريد و ايجاد آگاهي و يا به عنوان پاداش براي خريد، هديه داده ميشوند.
برخي از محصولات تبليغاتي عبارتند از:
پيراهنهاي نخي، چوب گلف، كيسههاي خريد، بطريهاي آب، انواع تقويمها، كلاه، لوازم تحرير، لوازم خانگي، خودكار، انواع كيف، دكمهها، لوازم جانبي الكترونيكي و تلفن همراه، آيتمهاي مراقبت شخصي مانند ضد عفونيكنندههاي دست، فايلهاي نگهداري پروندهها، هداياي غذايي و شكلات و غيره
همان طور كه سبك زندگي، نگرشها و تكنولوژي تغيير ميكنند، بنابراين محصولات تبليغاتي نيز با آنها هماهنگ ميشوند. با اين حال، دستههاي محصولات پايه مانند تيشرت و ليوان به توليد درآمدها در سال بعد ادامه ميدهند، زيرا آنها نيازهاي اساسي انسانها را برآورده ميكنند. در حالي كه برخي از محصولات تبليغاتي ممكن است بهترين عملكرد را داشته باشند، ممكن است براي همه بازارها و مخاطبان كارساز نباشند. بايد يك تجزيه و تحليل كامل از افراد هدف خود قبل از هر اقدامي انجام دهيد و مناسبترين محصول انتخاب شود.
چالشها
يكي از چالشهاي استفاده از محصولات تبليغاتي، همانند تمامي فعاليتهاي تبليغاتي، اين است كه مردم ممكن است اين هدايا و مشوقها را دريافت كنند و هرگز از آن سازمان خريد نكنند. اين امر هزينههاي بازاريابي و تبليغات را بدون نتيجه افزايش ميدهد. بنابراين، توزيع بايد محدود به بالاترين سطح مخاطبان بالقوه باشد.
علاوه بر هزينه واقعي محصولات، چندين هزينه مرتبط نيز وجود دارند كه بايد در بودجه بازاريابي محاسبه شوند. اين موارد عبارتند از: هزينههاي راهاندازي و اجراي تجهيزات چاپ براي سفارش. همچنين ميتواند شامل جوهر يا مواد ديگر و هزينههاي مرتبط با فرآيند چاپ نيز باشد.
حمل و نقل، هرچه وسايل و آيتمهاي تبليغاتي بزرگتر و سنگينتر باشند هزينه حمل آنها بيشتر ميشود. در برخي موارد، هزينه باربري حتي ميتواند به اندازه خود محصول باشد.
محل نگهداري و انبارداري، پس از دريافت، يك سازمان بايد منطقهاي را پيدا كند كه در آن اقلام را ذخيره كند تا زماني كه مورد استفاده قرار گيرد. برخي از موارد، به خصوص مواد غذايي و مراقبتهاي شخصي نيز ممكن است تاريخ انقضاء و ويژگيهاي ذخيرهسازي مانند يخچال را داشته باشند كه بايد تحت نظارت قرار گيرند.